Over Knowledge for Children
Over ons
Geschiedenis
Knowledge for Children in Kameroen is in 2005 opgericht door Arnold Roozenbeek en Maimo Jacob.
Tijdens zijn vrijwilligersperiode in Kameroen realiseerde Arnold zich dat er op de basisscholen nog heel veel duurzaam aan het onderwijs te verbeteren was. Vaak zijn er bijvoorbeeld vaak geen schoolboeken aanwezig. Samen met gepensioneerd onderwijsinspecteur Maimo Jacob uit Kameroen is het schoolboeken project ontstaan. Maimo wilde graag iets doen voor zijn land en gemeenschap en heeft een uitgebreide kennis van de problemen op de scholen in dit gebied. Samen met Wilco Wolfs heeft Arnold in 2006 Knowledge for Children in Nederland opgericht.
Knowledge for Children Oeganda is in 2013 opgericht. Caphas Mugabi (de huidige voorzitter) heeft samen met Arnold Roozenbeek in 2012 de basis gelegd voor deze oprichting.
In Kenia is Knowledge for Children met de eerste partner gestart in 2017.
Visie
Missie & Strategie
Missie
Het ontwikkelen van duurzame onderwijsprogramma’s in ontwikkelingslanden waarbij ons unieke co-investing model zorgt voor zelfredzaamheid en gelijkwaardigheid van de school en de gemeenschap t.o.v. KforC.
Strategie
Om onze missie te bewerkstelligen zijn vier strategische pijlers van belang:
- Zelfredzaamheid: Binnen 3 jaar kunnen de scholen en de lokale gemeenschap op eigen benen staan en het 3-jarige programma zelfstandig voortzetten.
- Financiële gelijkwaardigheid: KforC enerzijds en stakeholders in en om de school in Afrika anderzijds betalen in de eerste 3 jaar allebei de helft van de kosten van de schoolboeken.
- Holistische 3 stappenbenadering: Alle stakeholders worden bij ons programma betrokken door het unieke 3 stappenprogramma: schoolmanagement, ouderraad, leraren, ouders, kinderen, gemeenschap, lerarenopleiding, lokale overheid en uitgeverijen.
- Lokale betrokkenheid: Goede (financiële) monitoring en transparantie van projecten vindt plaats door de lokale betrokkenheid van zowel stakeholders als de eigen lokale organisatie.
Drie Stappen (Programma’s):
Voor de implementatie van de 4 strategische pijlers werkt Knowledge for Children met een holistische 3 Stappenmodel (Programma’s) waarbij alle drie de stappen essentieel zijn voor een goed resultaat met beter kwalitatief onderwijs op de scholen. Deze 3 stappen worden 3 jaar lang uitgevoerd in samenwerking met de scholen. Na deze 3 jaar is de school zelf in staat om de stappen in de school te continueren.
1. School- en Leesboeken met het co-investingmodel: Schoolboeken voor de belangrijkste vakken Engels, Lokale taal, Rekenen en Maatschappijleer en leesboeken (bv Nijntje) in mobiele boxen waarmee leesgroepjes worden opgezet om “fun to read” te stimuleren.
2. Training voor leraren: Het doel hierbij is om beter en vooral interactiever les te geven.
3. Leiderschapstrainingen: Voor leiders in de gemeenschappen om duurzaamheid van onderwijsprojecten te creëren.
Co-Investing Concept
(Financiële) Monitoring, Evaluatie en Resultaten
Door ons concrete 3-jarige programma en de betrokkenheid en professionaliteit van onze eigen lokale organisaties vindt een goede (financiële)monitoring en evaluatie van onze projecten plaats en kan KforC gestructureerde en transparante output leveren. Daarnaast worden de fondsen, indien gewenst, naast de half jaar en jaar rapportages van de projecten regelmatig op de hoogte gehouden van de output van de programma’s. Voor iedere school is er een uitgebreid overzicht van het 3-jarige programma met een overzicht van de planning en de outputs van de programma’s.
Deze gestructureerde en transparante benadering heeft er inmiddels voor gezorgd dat Knowledge for Children tot en met 2020 in Kameroen, Kenia en Oeganda op 259 scholen bijna 400.000 kinderen heeft bereikt en samen met de schoolgemeenschap ruim 191.600 schoolboeken heeft gekocht.
Kijk voor meer informatie op de K4C Website op: